You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Завантаження...

Дата: 12.07.2019

Юридична клініка для малого та середнього бізнесу продовжує рубрику “Корисні поради підприємцям”, в якій сьогодні адвокат Ірина Марчук надасть юридичну консультацію з приводу наслідків недопуску до перевірки посадових осіб органів ДФС. Це питання виявилось найцікавішим минулого тижня, саме тому ми пропонуємо розібратись в юридичних тонкощах.
Статистика ДФС України вражаюча, станом на 01.09.2018 р. у судах різних інстанцій перебували 46,2 тис. справ за позовами платників податків до територіальних органів ДФС про визнання недійсними/нечинними податкових повідомлень/рішень на загальну суму 192,9 млрд.грн. І дана тенденція має напрямок тільки до зростання, відповідно підприємці просто повинні знати як правильно захищати свої права та інтереси.
Недопуск посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки – це одне з прав платників податків, яке виникає у разі порушення порядку призначення перевірки, оформлення документів (направлення, наказ) або порушення строків вручення повідомлення про проведення перевірки. Вимоги до оформлення документів визначено в п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу України. Всі інші умови залежать від виду самої податкової перевірки. Відповідно спочатку підприємець повинен пересвідчитись в своїй правоті і лише потім прийняти рішення про недопуск посадових осіб податкового органу. ​​
Наслідки такого недопуску передбачені в п. 81.2 ст. 81 ПК України, відповідно до якої у разі не допуску посадових осіб контролюючого органу невідкладно складається у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків. В даній ситуації головне платнику податків не відмовлятись від підписання акту, а навпаки чітко зафіксувати причину відмови допустити посадових осіб податкового органу до податкової перевірки.
Після складання акту податкові органи часто використовують на практиці ст. 94.2.3 Податкового кодексу України, за якою застосують арешт майна платника податків, коли він відмовляється від проведення документальної та фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб податкового органу. Дана норма чітко вказує, що арешт можливо застосовувати якщо були наявні законні підстави для проведення податкової перевірки. У разі не дотримання з боку податкового органу норм чинного законодавства, що регулюють процедуру та порядок проведення податкових перевірок – арешт на майно платника податку не накладається (постанова ВСУ № 820/18328/14 від 21 серпня 2018 року).
Якщо Ви плануєте в майбутньому оскарджити дії контролюючих органів, то при цьому потрібно враховувати, що позовні вимоги можуть бути задоволені тільки в тому випадку, якщо до моменту прийняття рішення по справі не було допуску посадових осіб для проведення податкової перевірки (постанова ВСУ № 826/3014/14 від 13.03.2018 року).
Отже, при встановленні порушень в діях представників контролюючих органів у платника податків виникає право не допустити останніх до проведення податкої перевірки, а про наслідки такого недопуску вам вже відомо. Зважуйте всі за і проти і памятайте, бізнес повинен знати свої права та обов’язки, щоб мати можливість себе захистити в майбутньому! Надіємось, Юридична клініка для малого та середнього бізнесу допоможе Вам стати більш обізнаними, а значить – захищеними.